Matkamessut ovat Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma. Partnerimaana toimiminen houkuttelee monia pohjoisen turisteista kiinnostuneita maita. Valitun maan pitää kiinnostaa matkailijoita ja maan turismia tukevan infrastruktuurin pitää toimia.

Turkki on osallistunut Matkamessuille jo useiden vuosien ajan, partnerimaana toimiminen tekee messuista maalle erityisen merkityksellisen tänä vuonna.

”Otamme osaa viikonlopun tapahtumien uhrien omaisten suruun. Koemme, että nyt on entistäkin tärkeämpää tarjota suomalaisille mahdollisuus kokea henkilökohtaisesti, millainen maa Turkki on. Partnerimaavalinta on ollut pitkä prosessi ja partneriksi hyväksyminen on erittäin suuri kunnia ja tärkeä asia meille”, sanoo Turkin kulttuuri- ja matkailutoimiston johtaja Arzu Emel Yildiz.

”Vaikka nimenomaan suomalaiset olivat ensimmäinen 80-luvulla Marmarikseen matkustanut turistiryhmä ja suomalaisia on käynyt paljon maassa, riittää Turkissa edelleen suomalaisille vähemmän tunnettuja paikkoja vierailtavaksi. Esimerkiksi tällä hetkellä nousussa olevien aktiivilomamatkojen valikoima on Turkissa monipuolinen”.

Turkin turistitilastot kiinnostavat monia.

“Odotamme virallisia lukuja. Se, mitä tiedämme suomalaisista matkatoimisto-operaattoreista on, että heidän matkakiintiönsä vuodelle 2016 olivat edellisvuotta pienemmät. Näin ollen kuluneen vuoden luvut jäävät luonnollisesti pienemmiksi. Kuitenkin lähes kaikki, jollei kaikki, Turkin matkat on myyty”.